انجمن ماهیگیری ایران فیشینگ

نسخه‌ی کامل: روش صید کپور در فصل بهار
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
نوشته: Tim Richardson
از دوستان خواهش و انتظار دارم به مدت دو ماه از صید ماهی بخصوص کپور جدا خودداری نمایند. از اواخر فروردین تا اواخر خرداد.]

برای بسیاری از ماهیگیران این زمان از سال دوره ای بحرانی است چرا که کپورها در این مدت دارای حالتهای رفتاری زمستان هستند. و این یعنی: اگر به صورت مرسوم صید کنیم خیلی کم ماهی خواهیم گرفت. در این مقاله شما بینشی خواهید یافت حاوی مواد جایگزین طعمه و تجربیات واقعی صید که شما را در درک اینکه ماهیها اکنون چه می کنند یاری خواهد کرد. و نهایتا اینکه از این بینش برای افزایش صید بهاره چه بهره ای بگیریم.

در این موقع از سال آبها کم کم گرمتر می شوند اما شاید آنقدر گرم نشوند که کپورها شروع به تغذیه در اعماق کنند یا حالت تغذیه ای به خود بگیرند که شما آرزوی آنرا داشته باشید. اکنون که روزهای گرمتر و آفتابی تر از راه می رسند متابولیسم نرمال کپورها یک پس زدگی را تجربه میکند چرا که آبها هنوز در پروسه حداقل دما قرار دارند و نمیتوان انتظار داشت کپورها بتوانند آن مقدار و نوع از غذا و طعمه را که به طور نرمال از طرف ماهیگیران استفاده میشوند، هضم نمایند.

در بهار همانند سایر اوقات سال، دمای شب می تواند به شدت پروسه گرم شدن آب را محدود نماید و اگر چه آبهای دارای کپور ممکن است چند روز پی در پی آفتاب دریافت نمایند، ممکن است سرمای شبها باعث شود سریعا این گرما را از دست داده و در روال تغذیه کپورها از هم گسیختگی ناجوری را سبب شود. اگر بر مطالعه رفتار کپورها در این زمان سرمایه گذاری میکنید یقینا سود سهام زیادی دریافت خواهید کرد. قسمتهایی از دریاچه که به طور طبیعی محبوب ماهیگیران هستند و نتایج خوبی نیز میدهند ممکن است در این موقع اصلا جواب دلخواه را به شما ندهند. اگر دمای آب دریاچه را اندازه گرفتید و دما کمتر از 10 درجه سانتیگراد بودشکی نداشته باشید که هنوز ماهیگیری به راحتی سایر اوقات سال نیست [،همانند زمستان است،] چراکه در چنین شرایطی ماهیها هنوز از مواد پروتئینی تغذیه میکنند. اگر امیدهایتان را به آبهای عمیقتر نیز بسته اید، باید بگویم در چنین شرایطی ممکن است نتیجه دلخواهتان را نگیرید.

نحوه تشکیل لایه های آب در دیاچه ها به این معنی است که کپورها شاید در لایه ای یافت شوند که برایشان راحت تر باشد یعنی در انرژی صرفه جویی بیشتری بعمل آورند و بتوانند در هوای سردتر زمان بیشتری را در آن لایه سپری نمایند. غلیظ ترین و سردترین لایه آب لایه ای است که پایین تر از بقیه است و در بهار صید کپور از لایه های پایینی و در حقیقت اعماق آب واقعا مشکل است، بخصوص در آبهای عمیق تر که سرمای لایه های زیرین واقعا قابل توجه است. به عنوان توضیحی عینی از این مورد، یکی از سفرهای بهاره ماهیگیری ام از دریاچه Salagou در جنوب فرانسه بود که در آن نقاط تغذیه ماهی را شناسایی نموده و این نقاط را برای تغذیه شبانه کپورها طعمه پاشی می نمودم. و برای اینکار به آن مناطق شنا می کردم.

در حین انجام این کار، اگرچه نور خورشید بسیار قوی بود و حتی بدن را به شدت می سوزاند، می دیدم که تفاوت دمای بین لایه های مختلف آب چقدر زیاد است. لایه بالایی در حدود 120 سانتی متر گرم و راحت بود، اما آب زیرین منجمد کننده بود. برای رسیدن به منطقه مورد نظرم در قسمتی کم عمق شنا میکردم که اطراف آن آبهایی عمیقی از 40 تا 50 فوت وجود داشتند. اگر اجازه میدادم پاهایم به لایه زیرین بروند به علت سرمای واقعا زیاد آب به آسانی دچار گرفتگی عضلات می شدم. به همین علت تلاش میکردم در لایه بالایی بمانم. قابل ذکر است که در چنین جایی استفاده از جلیقه نجات این امکان را به انسان میدهد و من هم از این قاعده مستثنی نیستم.

با طعمه پاشی به این روش و صید در آبهای کم عمق پاداشم را دریافت نمودم در حالیکه دوستان دیگر که در آبهای عمیق تر صید میکردند در انتظار ماهی روزها را سپری می کردند. در نهایت هر کسی در کم عمق ترین آبی که پیدا میکرد به ماهیگیری مشغول شد و همه ماهی گرفتند. اگر کسی هستید که همه چیز را باید آشکارا به او گفت، در بهار به دنبال مناطق کم عمق بگردید بخصوص جاهایی که نی هم داشته باشند. البته اگر در قسمت آفتابگیر دریاچه درختانی باشند که به روی آب خم شده باشند این یکی را اولویت اول قرار دهید.

در بهار، یافتن ماهیهایی که در نزدیکی سطح آب یا کناره های آب و محلهای کم عمق حمام آفتاب میگیرند و اقدام به صید آنها بیشتر از صید در آبهای عمیقتر نتیجه خواهد داد. در طی سابقه کپورگیری ام که بیش از 30 سال بوده است به این نتیجه رسیده ام که اگر در قسمتهایی از دریاچه که حدودا 180 سانتی متر و حتی در صورت امکان کمتر عمق داشته باشند به ماهیگیری مشغول شوم بیش ار سایر اوقات سال ماهی میگیرم. در این زمان اگر تابش خورشید قوی باشد میتوان کپورها را در حال شنا دید به طوری که باله پشتی شان از آب بیرون باشد و حتی در این حین از سطح آب هم تغذیه می کنند.

این موقع از سال فقط چند هفته با آغازتخم ریزی کپورها فاصله دارد. یعنی فقط مدت اندکی برای اینکه ماهیها وارد مرحله جفت گیری و سپس تخم ریزی شوند. بنابراین از هر شانسی برای بهره گرفتن از این زمان محدود استفاده کنید. منظورم این نیست که به اولین محلی که میرسید از ماشین پایین بپرید وقلابها را به آب بریزید. اگر برای مشاهده و بررسی و طعمه پاشی صحیح وقت ندارید و همچنین حوصله و وقت استفاده از موقعیتهای طبیعی صید کپور را ندارید در خانه بمانید و منتظر صید تابستانی باشید.

همانند همه موجودات زنده دیگر، فعالیتهای حیاتی بدن، کپورها را به مناطقی هدایت میکند که در انرژی صرفه جویی بیشتری داشته باشد. موجودات زنده دیگری که در زنجیره غذایی و اکوسیستم دریاچه حضور دارند نیز در قسمتهای گرمتر بهتر پرورش می یابند و اینجاست که باید مو شکافانه تر به موضوع بنگرید. قسمتهایی که باد می تواند پلانکتونها، گیاهان خشک و هر چیز دیگر دارای ارزش غذایی مانند حشرات در حال تخم ریزی را به آنها رهنمون شود دارای ارزش بررسی و امتحان هستند. برای دیدن چنین چیزهایی به چشمی مجرب نیاز خواهید داشت و چشم شما باید این تجربه را بدست آورد. اما زمانی که این تجربه را کسب کردید استفاده از آن را فراموش نکنید.

تنها روش برای صید در چنین شرایطی استفاده از ریسه zig-rig نیست و تعجب میکنم که چرا امروزه افراد بسیار کمی از روش صید با ریسه شناور استفاده میکنند. روش شناور (به دو روش: 1- از سطح آب 2- با شناور معمولی از لایه های بالایی آب) اگر چه روش پیشرفته و مدرنی نیست، اگر در بهار مورد استفاده قرار گیرد بسیار رضایت بخش خواهد بود. صید کپور با روش شناور در بهار بسیار هیجان آور هم هست.

انتخاب طعمه هم در این موقع از سال می تواند تفاوتهای زیادی در نتیجه ایجاد کند. من با در نظر گرفتن دمای آب به بررسی این موضوع می پردازم. خمیرهای ماهیگیری طوری هستند که در آب سردتر کمتر در هم شکسته و خرد می شوند. برخی ماهیگیران از فوم یا طعمه های مصنوعی استفاده می کنند اما من استفاده از مواد طبیعی را بیشتر دوست دارم. چرا که حس تغذیه کپورها را بیشتر تحریک میکند و نیز برای جلب آنها از اعماق و حتی فواصل بسیار طعمه های طبیعی بهتر از طعمه های مصنوعی اند.

مطمئنا ساختن خمیرهای خانگی ارزانتر از خریدن پودر خمیر آماده خواهد بود. [نویسنده در اینجا دلایل دیگری نیز برای ساختن خمیر هایش بیان میکند که به علت نوع ماهیگیری ما در کشورمان این دلایل زیاد کارآمد نیستند.] موادی که به راحتی هضم شوند در صید بهاره نتیجه بخش تر خواهند بود.


منبع:http://naturehuman.blogfa.com