انجمن ماهیگیری ایران فیشینگ

نسخه‌ی کامل: انتخاب پایه برای چوب ماهیگیری برای کپور
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
نوشته: Nick Gent  بر گرفته از: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

[عکس: payeh_kapor.JPG]
امروزه اغلب کپورگیران برای هر مدت که بخواهند ماهیگیری نمایند از چندین چوب استفاده می نمایند. این کار آنان را قادر می سازد که به طور همزمان مناطق مختلف را با طعمه ها و ریسه های متفاوت امتحان نمایند. برای اینکه ماهیگیران از حمل چندین پایه تکی رهایی یابند، طراحان وسایل ماهیگیری پایه هایی (Pod) را طراحی نمودند که بسته به میله های بکار رفته در آنها تا 4 چوب ماهیگیری را میتوانند نگه دارند. در این پایه ها برای بازرها نیز محلی پیش بینی شده است و همچنین محلی برای نگه داشتن قسمت انتهایی چوب ماهیگیری تعبیه گردیده است.
[عکس: payeh_kapor1.JPG]
در اکثر پایه های مدرن، ارتفاع میله های بازر قابل تنظیم است. همچنین ارتفاع پایه ها نیز قابل تغییر است. این قابلیت ماهیگیر را قادر می سازد تا در صورت استفاده از Backlead  یا صید با نخ شل، نوک چوب را هر چه بیشتر نزدیک به آب قرار دهد. یا اینکه در صورت صید در مناطق دارای سنگ و گیاه و مانع برای ممانعت از گیر کردن نخ، نوک چوب را به طور عمودی به سوی آسمان تنظیم نماید.

از دیگر مزایای این نوع پایه ها میتوان به کاربرد آنها در جاهایی اشاره کرد که امکان کوبیدن پایه های قدیمی به زمین وجود ندارد. و نیز راحتی استفاده از این پایه ها یکی از عوامل اصلی محبوبیت روز افزون آنها بوده است. می توانید حتی بازرها را نیز به طور دائم روی پایه نصب نموده و در کیف جداگانه ای نگهداری کنید و به محض رسیدن به کنار دریاچه شروع به ماهیگیری نمائید.
[عکس: payeh_kapor2.JPG]
پایه های اولیه از فولاد ضد زنگ ساخته می شدند و بسیار سنگین هم بودند. اما امروزه ماهیگیران مدلهای آلومینیومی و کربنی با پوشش پلاستیکی را ترجیح میدهند. این نوع پایه ها توسط شرکتهایی مانند Fox International تولید میشوند. البته هنوز شرکتهایی مانند Solar Tackle مدلهای فولادی ضد زنگی را تولید می کنند که وزن بسیار کمی دارند. و شرکتهایی مانند Steve Neville و Matrix Innovations هنوز آن پایه های محکم و سنگین فولادی را در دستور کار دارند که یک عمر می توانید با آنها ماهی بگیرید و البته وزن آنها را نیز با خود حمل نمایید.

شرکت Fox International از لحاظ فروش پایه ها پیشتاز است چراکه انواع مختلفی از این پایه ها را تولید میکند و البته این دسته بندی را بر اساس قیمت نیز در نظر میگیرد و تعداد زیاد فروش از این روست چون این شرکت برای هر بودجه ای پایه دارد. پایه های این شرکت از 45 تا 150 پوند قیمت دارند. شرکت Solar Tackle نیز پایه های سبکی از فولاد ضد زنگ میسازد که 2300 گرم وزن دارند و این پایه ها نیز بازار خوبی را به خود اختصاص داده اند.
[عکس: payeh_kapor3.JPG]
اگر در نظر دارید پایه چوب کپور بخرید به عوامل زیر دقت کنید:

ظرفیت چوب: اکثر پایه های استاندارد دارای سه تکیه گاه چوب و بازر هستند. اما گاه این پایه ها از 2 یا 4 چوب نیز نگهداری خواهند کرد. بنابراین در هنگام خرید پایه نیازهای آتی خود را در نظر بگیرید.

قابلیت تطبیق با ساحل: ساحلی که عموما در آن ماهی می گیرید شیب زیاد دارد؟ اگر اینگونه است باید دنبال پایه چوبی باشید که همه ارتفاعات آن قابل تنظیم باشند تا بتوانید چوبهایتان را در هر نوع وضعیت عمودی دلخواه تنظیم نمایید.

وزن: وزن پایه چوب یکی از اساسی ترین نکات قابل توجه است. از آنجایی که صید کپور به وسایل بسیار نیاز دارد، اگر پایه چوبتان نیز سنگین باشد مشکل بزرگی برایتان ایجاد خواهد شد، بخصوص اگر از محل پارک ماشین تا محل صید مسافت زیادی باشد.

منبع:http://naturehuman.blogfa.com
سلام

ضمن پست خوب اتون.....میخواستم بپرسم که این نوع چوب ماهی گیری با قلاب فرق داره؟/؟/ سپاس
(2018/02/12، 03:12 PM)xavi نوشته: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام

ضمن پست خوب اتون.....میخواستم بپرسم که این نوع چوب ماهی گیری با قلاب فرق داره؟/؟/ سپاس

 با سلام.دوست عزیز منظورتون رو متوجه نشدم اگر اشاره شما به پست و تصاویر بالا می باشد که در متن هم توضیح داده شده پایه چوب ماهیگیری میباشد جهت قرار دادن چوبهای ماهیگیری به روی پایه ها.که این پایه ها هم بصورت تکی و هم چندتایی میباشد.در هنگام ماهیگیری واسه اینکه چوب دائم در دست ماهیگیر نباشه و زود هم خسته نشه اینگونه پایه ها طراحی شده و معمولا برای صید کپور سیستم انتظاری کاربرد داره.موفق باشی