انجمن ماهیگیری ایران فیشینگ

نسخه‌ی کامل: اسراری از طعمه کپور که هیچگاه ماهیگیران به شما نمی گویند
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
نوشته: Tim Richardson

اگر جزو کسانی هستید که از طعمه های آماده بازاری استفاده می کنید، یا طعمه هایتان را در خانه درست می کنید، به طور جدی به خواندن این مقاله نیاز دارید. بعد از یک بحث طولانی با رییس یکی از کمپانی های طعمه سازی بریتانیا، به این توافق بسیار واضح رسیدیم که حتی معروفترین ماهیگیرانی که از بهترین طعمه های آماده بازاری استفاده می کنند، نمی توانند از حداکثر کارآیی طعمه شان استفاده برند. بنابراین چشم و گوشتان را بازکنید و این نوشته را به دقت بخوانید تا در تمام عمر صیدهایی عالی داشته باشید. بسیاری از از چیزهایی که قصد بیانشان را دارم قابل ارایه در چند سطر نیستند چرا که شما باید چرایی و چگونگی انجام کار را بدانید. بدین ترتیب شما راههای ترکیب این مسایل نه تنها برای تاثیر بر حواس کپور، بلکه برای افزایش تعامل با آب را خواهید آموخت. بسیاری از ماهیگیران صرفا درباره نحوه ساختن طعمه و فرمول آن از من سوال می کنند.

اما من به جای ارایه فرمول جوشانده (که اغلب تنها مطلب مورد درخواست است)، به آنها نکاتی را می گویم که بسیار موثرتر است. ماهیها مواد محلول در آب را به وسیله حواس بیرونی یا درونی خود تشخیص میدهند. این نکته محوری چیزی است که من در چگونگی رسیدن به موفقیت میدانم و البته این زمانی قابل دسترسی است که ما به این مساله اشراف کامل داشته و آن را تحت کنترل در آورده باشیم و ضمنا به این دانسته به دیده کرنش و احترام نظر کنیم.

زمانی که طعمه ها را به منظور افزایش قدرت جذب و تحریک تغذیه ماهی و با موادی بودار و جذابتر آمده میکنیم، قطعا نتایج صید بهتری خواهیم داشت. اکثریت ماهیگیران فکر می کنند که طعمه خوب طعمه ای است که پایه ای مانند semolina داشته و با مقدار زیادی پروتئین همراه بوده و با مواد چسب مانندی دلمه پیچی شده باشد اما من به هیچ عنوان این مورد را توصیه نمی کنم. در عوض، من توصیه می کنم شما طعمه های آماده یا خانگی را صرفا بر اساس تحریک غریزه تغذیه ماهی مد نظرتان – کپور، اسبله، زردپر، سوف یا... – سازگار نموده یا آماده سازید.

جوشانده های گرما دیده ( چه از طریق جوشاندن و چه بخار پز کردن) و آماده و همچنین خمیر گرما ندیده جوشانده (از یک فرمول مشترک) را در آب سرد امتحان کنید و متوجه خواهید شد که خمیر گرما ندیده خیلی زودتر از جوشانده توده محلول را تشکیل خواهد داد. این توده محلول اساس اولیه موفقیت طعمه شماست. پس چرا طعمه تان را اینقدر جوشانده و با بسته بندی غیر قابل نفوذ، توانایی های آن را محدود می کنید؟ جوشاندن طعمه ها می تواند ارزش تغذیه ای آن را در بعضی ترکیبات جوشانده تا 60 درصد کاهش دهد. و اگرچه این موضوع نمیتواند در دنیای واقعی ماهیگیری عینا اثبات شود، اثرات تخریبی و زیانبار گرما بر عناصر و مواد حیاتی غذایی و فاکتورهای بیواکتیو ضروری در ارزشهای زیستی و سلامتی غذا برای همه اثبات شده است.

دفعه بعد در که حین خرید درباره مقایسه قیمت طعمه های آماده فکر می کنید به این موضوع هم فکر کنید که می خواهید طعمه در آب چه مقدار حل شوندگی داشته باشد چرا که برای موفقیت شما حیاتی است. کیفیت مواد طعمه و فرمول آن در درجه دوم اهمیت قرار دارند و در صورت تفکر صحیح، قیمت حتی از اهمیت درجه چندم برخوردار است. من ترجیح می دهم از یک مشت طعمه دارای ارزش غذایی تحریک کننده و با حل شوندگی بالا به جای 10 کیلو جوشانده معروف و با ارزش غذایی بسیار بالا استفاده کنم و اصلا برایم مهم نیست که چه افزودنی های قدرتمندی دارد یا چه آنزیمی در آن به کار رفته است و دارای چه قیمت گزافی است.

تمرین کنید که جدا مانند یک ماهی حس و تجربه کنید و فقط مانند یک ماهیگیر فکر نکنید و به این ترتیب از پیشرفت در ماهیگیری شگفت زده خواهید شد. اما قبول کنید که به دانش و بینش صحیح نیاز دارید و این مورد آخری ممکن زمان زیادی بطلبد. اما اگر همین زمان طولانی را هم در نادیده انگاری سپری کنید این زمان خواهد گذشت حتی اگر دهه ها باشند.
منبع:http://naturehuman.blogfa.com