انجمن ماهیگیری ایران فیشینگ

نسخه‌ی کامل: ترفندهای ماهیگیری
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
ترفندهای ماهیگیری
[عکس: %D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C.jpg]
قبل از هر چیز لازم است اشاره کنیم که مردم انزلی از دیر باز شکارچیان و صیادان قهاری بوده و هستند اما همانطور که میدانید امروزه دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
به شکل یک ورزش در آمده است و البته یکی از مفرح ترین ورزش ها میباشد . ماهی‌گیری به شکار ماهی از آب با قلاب، تور یا هر ابزار دیگری می‌گویند. ماهی گیری به دو دسته کلی ماهی گیری تجاری و ماهی گیری تفریحی تقسیم می شود.ماهی گیری تجاری به دو صورت سنتی و صنعتی انجام می شود و ماهی گیری تفریحی به دو روش ماهی گیری ورزشی و ماهی گیری غیرورزشی(سنتی) انجام می شود.ماهی گیری تفریحی به منظور سرگرمی، ورزش، کسب لذت، زندگی در طبیعت و … انجام می گیرد و در اینجا ما سعی کرده ایم به این نوع ماهیگیری بپردازیم.

شاید برایتان پیش آمده باشد که به ماهیگیری بروید و در حالی که حتی ماهی به قلاب شما اشاره ای نمی کند بغل دستیتان مدام ماهیهای ریز و درشت را جلوی چشمتان صید می کند و شاید شما بگوئید: چه آدم خوش شانسی است!
در حالی که ربطی به خوش شانس بودن و یا بد شانس بودن ندارد بلکه آن چیزی که می تواند در ماهیگیری تعیین کننده باشد استفاده از طعمه مناسب است. در ادامه به نحوه تهیه چند نوع طعمه جدید اشاره کرده ایم که توجه شما را به خواندن آن جلب می کنیم.
ساخت طعمه ای مشترک برای دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
)


مواد لازم
یک عددسوسیس هادداگ
دو لیوان آرد
پنیر
آب
سوسیس هادداگ وپنیر را به قطعات کوچک تبدیل کنید و آنها را در کاسه ای بریزید وسپس آرد را به آن اضافه کنید در حالی که دارید مواد را با هم مخلوط می کنید آب را به آن اضافه کنید

تا زمانی به آن آب اضافه کنید که مواد به شکل یک توپ خمیر در بیاید در این صورت طعمه آماده است

ساخت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
برای دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


مواد لازم
دو قاشق غذا خوری دارچین
دو لیوان آرد ذرت
دو قاشق وانیل
    یک دوم لیوان آب گرم

موادرا باهم مخلوط کنید وخوب آنها را به هم بزنید وآب گرم را به آنها اضافه کنید تا یک خمیر به دست بیاید . و در مرحله دوم دارچین را کم کم به خمیر اضافه کنید وخوب با هم ترکیب کنید بعد خمیر بدست آمده را در کیسه پلاستسکی قرار دهید تا خشک نشود و در ماهیگیری کپور از آن استفاده کنید


طعمه جوشانده آرد جو

مواد لازم
یک دوم لیوان آرد جو
 یک فنجان آرد ذرت
  یک فنجان آرد ساده
  یک دوم لیوان پنیر رنده شده

مواد را با هم ترکیب کنید ودر ظرفی بریزید وبه آنها آب اضافه کنید تا یک خمیر به دست بیاید و آنها را در اندازه های مناسب گلوله گلوله کنید ودر آب جوش بجوشاند. بعداز این مرحله طعمه ها را از آب در بیاورید وبگزارید تا خشک شود و با استفاده از ریسه جوشانده در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
استفاده کنید.


ساخت طعمه سویا با طعم دهنده دلخواه برای ماهی کپور

مواد لازم
یک لیوان آرد سویا  
 یک لیوان آرد ذرت
طمع دهنده دلخواه

مواد را با هم مخلوط کنید سپس به آن به مقدار کافی آب اضافه کنید وبه هم بزنید تا یک خمیر بدست بیاید و سپس به آن طمع دهنده دلخواه را اضافه کنید و برای استحکام بیشتر طعمه می توانید به آن آرد ذرت یا آرد سویا اضافه کنید. بعد خمیر بدست آمده را گلوله گلوله کنید و در آب جوش به مدت ۵ دقیقه بجوشانید تا طعمه به صورت جوشانده دربیاید.

این طعمه را در ماهیگیری کپور می توانید استفاده کنی

ساخت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
برای کپور


مواد لازم:
وانیل
چهار قاشق غذا خوری شکر
عسل
آرد ذرت
آب

آب و وانیل  و  ۴  قاشق شکر و عسل را با هم مخلوط کنید و بر روی گاز با حرارت ملایم  قرار دهید. وقتی شروع به جوش خوردن کرد به آرامی به آن یک لیوان آرد ذرت اضافه کنید آن را به خوبی به مدت ۳ دقیقه به هم بزنید تا به یک خمیر مقاوم تبدیل شود و سپس آن را از روی گاز بردارید و بگزارید خنک شود ودر یک کیسه پلاستیکی قرار دهید برای ماهیگیری.

 

 

ساخت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ساده ذرت برای ماهیگیری کپور (با انمیشن گره)


مواد لازم
 یک فنجان شکر
دو فنجان آرد سفید
سه فنجان ارد ذرت

مر حله اول مخلوط کردن تمام مواد را در کاسه ای بزرگ . سپس به آرامی آب به مواد مخلوط شده اضافه کنید تا مواد به غلظت مورد نظر برسد. اگر نیاز به آرد بیشتری باشد باز آرد اضافه کنید و کمی هم ارد ذرت.

بعد از بدست آمدن خمیر آنها را به توپ های به اندازه های متوسط تبدیل کنیدو آنها را در در آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید.

____________________________________________________________________________
برای دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نیز بهترین طعمه همان موجودات ریزی است که بین ماسه های ساحل زیست می کنند و در زبان محلی آنها را دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
می نامند، چرا که دلیل نزدیک شدن دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
به ساحل،  شکار همین موجودات است



زلی در قرون پیشین و تا قبل از به وجود آمدن شهر انزلی عنوانی بود برای مرداب که « آب انزلی» خوانده می شد و آن طور که از نوشته ی سید ظهیرالدین مرعشی در کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان استنباط می شود، تا تاریخ 879 هجری قمری در نقطه ی تلاقی دریا و مرداب، آبادی یا دهکده ای به نام انزلی وجود نداشته است. از گزارش «گملین»، که در سال 1183 هجری قمری به گیلان سفر کرده و مشاهدات خود را درباره ی انزلی نوشته و آن را «رابینو» در کتاب «تاریخ ولایات دارالمرز ایران- گیلان» منعکس کرده است، چنین برمی آید که بندر انزلی شهری جدید است و در حوالی سال های 1133 هجری قمری رو به رشد نهاده است.

بندر انزلی، در آخرین قسمت جنوب غربی دریای کاسپین قرار دارد و بندر اصلی این دریا در ایران است، طبق نوشته ی «رابینو» تا اوائل قرن بیستم قسمتی از تالش دولاب بود که بعد با دهکده های قسمت شرقی ساحل شنی مرداب، منطقه ی کوچک و مجزای انزلی و چهار فریضه را به وجود آورد. چهار فریضه یا چهار دهکده عبارت بودند از: کولیور، بشم، سنگاچین، کپورچال و چهار دهکده ی دیگر که به آن ها افزوده شدند عبارت بودند از: کارور، نوور، گلوگاه و کچلک محله. بیشتر مردم این مناطق از راه صید و شکار زندگی می کردند.

مرداب انزلی در جنوب غربی حوزه ی جنوبی دریای کاسپین قرار دارد و بزرگ ترین خلیج دریای کاسپین در ساحل ایران است. «گودی زمین بستر و پایین بودن طبیعی آن از سطح دریا به سبب فرو رفتگی های ناشی از حرکات کوهزای زمین، پسروی و عقب نشینی و گود رفتگی مداوم دریای کاسپین و نیز شکل گیری تیغه ای ماسه ای بین انزلی- کپورچال به دنبال کنش های دریا و امواج آن را باید از عوامل مهم تشکیل مرداب دانست.» این مرداب پیوسته متأثر از حرکات، تغییرات و عوامل گوناگونی است که در دریای کاسپین به وجود می آیند.

مرداب انزلی از لحاظ لنگر انداختن کشتی ها موقعیت خوبی دارد و تنها محلی است که در نقطه ی ساحلی ایران برای تخم گذاری ماهی ها مناسب است. این مرداب با برخورداری از گستره ی آب شیرین و کم عمق که بیش از 36 رودخانه در آن سرریز می کنند و وجود جنگل ها و نیزارها که سبب تولید بی شماری پلانکتون می شود برای تغذیه ی ماهی ها بسیار با ارزش است. آب و هوای معتدل مرداب با وجود پلانکتون و مقدار فراوان اکسیژن، ماهیان بسیاری را برای تخم گذاری در پایان زمستان و آغاز بهار به سوی خود جلب می کند و باعث رونق صید می شود. این ماهی در نیزارها و لجنزارها تخم ریزی می کند. در این مرداب به ویژه در دهانه ی رودهایی که به سمت این مرداب جریان دارند، انواع ماهی ها صید می شوند.

در قدیم، ابتدا مردم انزلی مهاجرانی بودند از نواحی ساحلی جنوبی تالاب انزلی و مناطق تالش و نواحی شرقی انزلی که به منظور صید و شکار به این شهر رفته و در آن ماندگار شده بودند. در روزگارانی که دریا بکر و پاک بود و هنوز بر اثر هجوم انواع آلودگی های ناشی از ضایعات و پس آب های تکنولوژی و سموم مواد شیمیایی و فاضلاب های شهری آلوده نبوده و موجودات آبزی به راحتی در چرخه ی طبیعت زندگی می کردند، در ایامی که برکه ها، استخرها، تالاب ها و مرداب، پر آب و دریا نیلگون و شفاف و اکوسیستم دست نخورده و متعادل بود، به لحاظ وفور ماهیان و پرندگان، قوت غالب مردم خطه ی شمالی کشور ماهی و پرنده بود، صیادی و شکار رونق و رواج و منزلتی داشت و شهر انزلی از این نظر دارای جایگاه ویژه ای بود. در چنین روزگاری مردم از اطراف و اکناف شهرها و آبادی های دور و نزدیک برای کسب و کار و تحصیل درآمد به طور فصلی و دائمی به انزلی مهاجرت می کردند.

ماهیان دریای کاسپین: از انواع ماهیان دریای کاسپین بعضی نادر و کمیاب و برخی در حال انقراض هستند که دلیل آن از سویی صید بی رویه و از سوی دیگر آلودگی محیط و تغییر محیط زیست و شرایط آب و هوایی آبزیان و ماهیان ویژه ی دریای کاسپین است. با اندکی بررسی درخواهیم یافت که ماهی سفید، انواع ماهی کولی و سیم و ماهیان غضروفی و خاویاری آب های دریای کاسپین در سایر کشورها و آب های آزاد جهان وجود ندارند.

بزرگ ترین دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
غضروفی که در انزلی به وسیله ی تور صید و به ساحل آورده شد به وزن تقریبی 10 تن بود که برای حمل آن یک کامیون هجده چرخ بیست تنی اختصاص داده شد. اگرچه فصل زمستان و سرما بود، اغلب مردم انزلی برای تماشای این ماهی عظیم الچثه به کنار دریا رفتند. صیادی که بر پشت و گرده ی این ماهی نشسته بود پاها و چکمه هایش از دو سوی تنه ی ماهی آویزان بود. وقتی ماهی را داخل کامیون گذاشتند حدود یک سوم از ماهی بیرون ماند و موقع حرکت کامیون، بر زمین کشیده می شد.


انواع ماهیان مخصوص دریای کاسپین (خزر) عبارتند از: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، ماهی زیبا، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
،دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سوف، شوک (دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
)، سیم، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
)، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
)، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(استروژن)، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(استروژن بزرگ)،دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(آسترآ)، شیب استروژن و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
.


در سال های اخیر ماهیان پرورشی مانند: کپور، آزاد پرورشی (دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
) و سفید پرورشی (ماهی علف خوار یا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
) نیز از دریا صید شده اند. این نوع از ماهیان به دلیل شکسته شدن دیواره های استخرها و بالا آمدن آب رودها به دریا راه یافته و زندگی جدیدی را در دریا و مرداب آغاز کرده اند. طعم و مزه ی این ماهیان از همنوعانشان در استخرها متفاوت و مرغوب تر است. این ماهیان به نام کپور، آمور و فیتوفاک دریایی معروف شده اند. در ضمن کپور دریایی از نظر رنگ ظاهر و طعم با کپور مرداب فرق می کند و نوع دریایی آن بهتر و خوش طعم تر است. آب دریای کاسپین در بین دریاچه ها شوری کمتری دارد و جزو دریاچه های آب شیرین محسوب می شود که ماهیان خوش طعم و منحصر به فردی را در خود پرورش می دهد. متأسفانه به علت دگرگونی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دریاچه ی کاسپین برخی از ماهیان آن در حال انقراض هستند. امروزه دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
رونق گذشته را ندارد و اغلب اصناف و گروه های شغلی وابسته به آن نیز روزگاری بازار خوب و پرجنب و جوشی داشتند به تبعیت از آن و با پیشرفت تکنولوژی به لحاظ تولیدات وسائل و ابزار ماهیگیری ماشینی مشابه و مجهزتر از بین رفته اند، یا با کسادی بازار کار مواجه هستند و تنها نام و نشانی از آن ها مانده است و بس.


فصل صید ماهی: فصل دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
از پانزدهم مهرماه آغاز می شود و تا پانزدهم فروردین ادامه می باید و گاه به مدت ده روز تا بیست و پنجم ماه فروردین تمدید می شود. از این تاریخ به بعد ماهی ها برای جفت گیری و تخم ریزی به سوی آب های شیرین رودخانه ها حرکت می کنند و به مدت شش ماه صید ماهی تعطیل است. از پانزدهم مهرماه ماهیان کوچکی که از تخم ها خارج شده اند رشد می کنند و قابل دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
هستند. اما متأسفانه در ماه های صید غیرمجاز صید همچنان ادامه می یابد و ماهی های قاچاق در بازارهای ماهی فروشان عرضه می شود.


فصل صید ماهی «کولی سیاه» (سیاه کولی) از بهمن ماه تا اردیبهشت سال بعد است. بیشترین صید این ماهی در بندرانزلی است. صید «شاه کولی» (کاس کولی) از بهمن آغاز می شود و تا اردیبهشت ادامه می یابد و محل صید این ماهی بیشتر در روستاهای نوخاله، سیاه درویشان و حواشی جنوب مرداب انزلی است. کفال از مهرماه تا دی ماه (چله) صید می شود و مرکز صید آن مازندران و گرگان است. البته از ماه تیر تا مهر وزن آن کوچک و حدود هشتصد گرم است. ماهی «کولمه» بیشتر در بندر ترکمن صید می شود. صید ماهیان غضروفی اغلب در خردادماه تا فصل پاییز است.

انواع وسائل صید: برای صید ماهی از انواع دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، و وسیله ای به نام «بول» استفاده می شود. این وسیله که تا حدود پنجاه سال قبل کاربرد داشته است مانند همان وسیله ای است که انسان های اولیه برای ماهیگیری استفاده می کردند. «بول» چوب یا نی بلندی است که در قسمت انتهایی آن نیزه ای تیز یا قلابی درشت به اندازه ی 5 تا 10 سانتی متر متصل است. ماهیگیر تا زانو یا کمر داخل رودخانه و دریا می شد و مدتی به کمین می نشست و با مشاهده ی ماهی با ضربه ای آن را از پا درمی آورد و صید می کرد.


صید با قلاب: قلاب ها دو نوع هستند. قلاب هایی که به چوب پنبه وصل شده اند که در آب معلق می مانند و قلاب هایی که انتهای آن ها به وزنه ی سربی متصل است و بر کف رود قرار می گیرند. به قلاب ها «دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
» هم می گویند. طعمه را به قلاب وصل کرده، منتظر صید می مانند و ماهی به هوای خوردن دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در قلاب گیر می افتد.


لانسر: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، کارکردی شبیه قلاب و بیشتر جنبه ی تفریحی و ورزشی دارد. کسی که از تفنن و گذران اوقات فراغت ماهی می گیرد با آن ساعت ها کنار رودخانه و مرداب می نشیند و ماهی های کوچک و بزرگ صید می کند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
: با انواع تورها به اندازه ها و اشکال مختلف ماهی های ریز و درشت را از دریا، مرداب و رودخانه صید می کنند. انواع تورهای ماهیگیری عبارتند از: دام، پره، آخان، کولی دام، لکش، ماشک و شمشاد. شیوه های صید با تورها نیز از هم متفاوت بوده بدین قرارند:


صید با تور دام: به طور معمول هر نوع تور ماهیگیری را که مدت زمانی در آب رودخانه یا دریا بگذارند و به انتظار صید بمانند، دام گویند. دام دو نوع است، «کولی دام» و «ماهی دام». سوراخ (چشمه) های لوزی شکل تور کولی دام به قطر انگشت دست و در ابتدای آن 12 میلی متر و تا انتها بین 14، 16، 18 و تا 26 میلی متر متغیر است که ماهی های کوچک به قطر 12،13،14،15،16،17 و ... را با آن صید می کنند. عرض این تور بین 80 تا 150 سانتی متر و طول آن بین 10 تا 20 متر است. از انواع این تورها به تناسب عمق آب رودها استفاده می شود.

تور «دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
»: مخصوص صید ماهی های کوچک کیلکا، کولی و کولمه است. تور «کولی دام» را به فاصله ی 10 تا 20 متری از ساحل به پایه های چوبی (دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
)، که در دریا فرو و محکم کرده اند می بندند و منتظر صید می مانند.


تور «دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
» به طول تقریبی 2 و عرض 5/2 متر است. به طور معمول دو صیاد (مالا) این تور را با قایقی به نام «گاجامه کرجی» به دریا می برند و پهن می کنند. صیادان برای آن که تور در دریا ثابت قرار گرفته، جابه جا نشود به گوشه ای از طناب زیرین لنگر (لاور) دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
می بندند و آن را می گسترانند و به گوشه ای از طناب بالایی تور هم جسمی نظیر چوب پنبه به نام «کرف» وصل می کنند تا نشان و علامتی باشد که تور را گم نکنند. اما در روزهای طوفانی علاوه بر لنگر که به یک گوشه ی طناب زیرین تور وصل شده است، گوشه ی دیگر آن را هم به پایه ای وصل می کنند که به آن «چیپ چیپ» گویند. «چیپ چیپ» یک چوب بلند دو شاخه (سکت) به طول 5/1 متر و متصل به میله ی آهنی است که آن را در کف دریا فرو کرده، گوشه ای از طناب پایینی تور را به آن می بندند و نشان و علامت چوب (کرف) را هم به بالای «چیپ چیپ» وصل می کنند. در قسمت بالای تور اشیاء سبکی مانند اجسام چوب پنبه ای، توپ پلاستیکی و گوی های شیشه ای توخالی آویخته شده اند که وزن مخصوص کمتری نسبت به آب دارند و موجب می شوند تا قسمت بالای تور روی آب قرار گیرد. اما، تور «کولی دام» فاقد این اشیاء سبک وزن است.


در بین قسمت جلو تا وسط قایقی که صیادان با آن «دام ماهی» را به دریا می برند، اتاقکی است که به آن «گاجامه» می گویند. دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(مالاها) برای دام گستردن در دریا، با پیش بینی وضع هوا و دریا، آذوقه و لوازم مورد نیاز چند روزه ی خود را در داخل «گاجامه» می گذاشتند و به دریا می رفتند و قبل از طوفانی شدن هوا و دریا به ساحل برمی گشتند.


به طور معمول در یک شبانه روز، یک تا دو بار به دام سرکشی می کردند و ماهی های صید شده و گرفتار در دام را از دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خارج می کردند و گاه نیز ممکن بود هر 24 ساعت یک بار این کار را انجام دهند.


در گذشته برای راندن قایق ها بیشتر از پارواستفاده می شد، ولی امروزه اغلب با قایق های موتوری به دریا می روند. از آنجا که هدف از این نوشتار ثبت اشیاء و وسائل سنتی و نحوه ی استفاده از آن هاست. از این روی کمتر قایق های موتوری و وسائل مدرن ماهیگیری مورد نظر است و فقط درباره ی آن ها به اشاره ای مختصر بسنده می کنیم.

صید با تور پره: نوعی تور ماهیگیری به طول 1000 و به عرض 10 تا 16 متر است. عرض قسمت های ابتدا و انتهای تور به حدود 10 متر و عرض قسمت وسط به حدود 14 تا 16 متر می رسد. دهانه ی سوراخ (چشمه)های تور بین 30 تا 44 میلی متر است. علاوه بر طناب های قسمت بالا و پایین تور، دو طرف ابتدا و انتهای آن نیز به طناب ضخیمی از جنس کنف وصل شده است. این طناب «توروس» نامیده می شود. در قسمت پایین طناب تور به فاصله ی هر 30 سانتی متر یک قطعه سرب آویزان است و گاه علاوه بر سرب، گوی های سفالین کوچک و تقریبا بیضی شکل نیز به آن بسته شده اند، که «کیسه سنگ» نام دارند.

در قسمت بالای تور وسائل سبکی مانند: میوه نوعی گیاه شبیه کدو قلیانی یا قوطی حلبی یا نوعی جسم شناور از جنس چوب پنبه «کرف» و یا توپ های پلاستیکی کوچک و بزرگ وصل شده است. در گذشته به طور معمول برای پره انداختن از کرجی های بزرگ استفاده می کردند. به نسبت اندازه و بزرگی کرجی بین 4 تا 8 نفر پاروزن به طور قرینه در دو سوی کرجی می نشستند و فاصله ی هر دو پاروزن که پشت سر هم می نشستند بین 80 تا 100 سانتی متر بود. یک نفر هم به عنوان فرمانده و راهنما و وارد به کار دریانوردی در قسمت انتهایی و پاشنه ی کرجی «کوتله» می نشست. این کاپیتان کرجی را «لوسمان» می گفتند. هر پاروزن به علت عرض زیاد کرجی فقط از یک پارو (آب رو) استفاده می کرد و بیشتر اوقات آن را با دو دست گرفته، پارو می زد. معمولاً دو نفر در جلوی کرجی می نشستند که «پیش مالا» نامیده می شدند. کار و وظیفه ی «دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
» انداختن پره در دریا بود. تور «پره» را طوری در کرجی قرار می دادند که پهن کردن آن در دریا آسان می شد. ابتدا طناب ضخیم یک سوی پره «توروس»، سپس تور و بعد «توروس» سمت دیگر را روی هم می گذاشتند. «پیش مالاها» ابتدا در ساحل طناب یک سوی تور، بعد در وسط دریا خود تور و به هنگام بازگشت از دریا طناب سمت دیگر تور را در ساحل پهن می کردند. در واقع تور «دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
» به شکل کیسه ای در دریا قرار می گرفت که طناب سمت پایین آن در کف دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
می نشست و سمت بالای تور در سطح آب می ماند. «لوسمان» که در پاشنه ی کرجی نشسته بود و فرماندهی کرجی را به عهده داشت در واقع کاپیتان و سکاندار کرجی بود و با پارویی که در دستان خود گرفته بود به سمت چپ و راست پارو می زد و کرجی را در جهت درست هدایت می کرد. بقیه ی نفرات هم از او تبعیت می کردند و در جایی که او مناسب و درست تشخیص می داد «پیش مالان» تور پره را پهن می کردند. پس از انداختن تور در دریا، زمانی که آن را به سوی ساحل می کشیدند و به عمق کم می رسیدند حدود 4 تا 6 نفر هم با لباس های لاستیکی صیادی «دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
» از تور مراقبت می کردند تا ماهی ها از آن بیرون نپرند و گاه برای این کار، طناب قسمت بالای تور را گرفته، بالا می کشیدند تا از پریدن و خارج شدن ماهیان از تور جلوگیری کنند. حدود 15 تا 20 نفر و گاه تعداد بیشتری تور «پره» را از دریا می کشیدند. برای کشیدن «پره»، دو سر طناب یا تور پاره شده ای را به قطعه چوبی می بستند که «دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
» نام داشت. «ورنا» را در گردن حمایل می کردند و چوب متصل به طناب آن را دور «دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
» پیچانده، تور را به سمت ساحل می کشیدند. موقع کشیدن طناب پره «توروس» صیادان پشت سر هم قرار می گرفتند. اولین صیاد سمت دریا، وقتی پس از کشیدن طناب کمی از دریا فاصله می گرفت، جای خود را تغییر داده، پشت سر آخرین نفر می ایستاد و به کارش ادامه می داد و به همین ترتیب تا زمانی که تور «پره» به ساحل آورده می شد، افراد جای خود را عوض می کردند و تغییر مکان می دادند.
عوامل موثر در انتخاب انواع روش های ماهیگیری

1.منطقه ماهیگیری موردنظر

2.تجهیزاتی که در اختیار است.

3.گونه های آبزیانی که در آن منطقه یافت می شوند.

4.نوع طعمه مورد استفاده براساس نوع آبزی

5.آب شور است یا شیرین؟

هریک از موارد بالا می توانند تعیین کننده انتخاب یکی از روش های ماهیگیری باشند. با در نظرگرفتن آن ها می توانید بهترین شیوه برای صیادی را برگزینید.