انجمن ماهیگیری ایران فیشینگ

نسخه‌ی کامل: روش ساخت ریسه و جوشانده شناور برای کپور
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
جوشانده های شناور یا جهنده (pop up) تفاوت زیادی با جوشانده های کف خواب ندارن. اما در مواقعی لازمه که به جای طعمه کف خواب از طعمه شناور استفاده کنیم. شخصا در موراد زیر از این طعمه ها استفاده میکنم.

در صورتی که در محل صید احتمال وجود خرچنگ های مزاحم وجود دارد استفاده از این نوع طعمه آرزوی خرچنگها رو تو دلشون باقی میذاره.

اگه محل پرتاب قلابها لجنی باشه بهتره از این نوع طعمه استفاده کنیم تا سنگینی وزنه طعمه رو هم با خودش تو لجنها نبره.

اگه احتمال وجود ناحیه پر از علف رو داریم برای اجتناب از رفتن طعمه به داخل علفها بهتره از جوشانده شناور استفاده کنیم.

در صیدهای تابستانی زمانی که قصد ماندن کوتاه مدت در کنار آب رو داشته باشم ترجیح میدم از pop up ها و رنگهای بسیار روشن آنها استفاده کنم؛ چون در اقامتهای کوتاه مدت اغلب طعمه پاشی نتیجه خوبی نداره. اگر در محل ماهیگیری طعمه یا غذا واقعا کم باشه میتونیم از این نوع طعمه نتیجه خوبی بگیریم. وقتی هوا گرمه کپورها زیاد شنا میکنن و دوست دارن به جاهای گرمتر برن یعنی در عمقایی بالاتر و دور از ته آب شنا میکنن. باید شانس دیده شدن طعمه هامون رو افزایش بدیم. چنین مواقعی هر چند وقت یکبار ارتقاع pop up رو افزایش میدیم تا تقریبا حدس بزنیم که ماهیها تو چه عمقی هستن.

برا صید زمستونی هم میشه از این طعمه ها استفاده کرد اما باید طول ریسه pop up خیلی کم باشه. کمتر از 3 سانتی متر.

اما مساله اصلی در اینجا قیمت این طعمه های شناور یا جهنده است. من چند بار از این نوع طعمه خریدم. تقریبا هر جوشانده 10 میلی متری 700 تومان و هر جوشانده 13 میلیمتری دونه ای 1000 تومان. خب گرونه، مخصوصا زمانی که محل و بستر ماهیگیری طوریه که هنگام جمع کردن گیر بکنه و هر بار یکی از قلاب جدا بشه. متاسفانه ما امکانات لازم برای درست کردن این طعمه رو نداریم. اما طعمه های جوشانده کف خواب رو راحت درست میکنیم؛ اونم در رنگها و با مواد و بوهای مختلف. نوشته زیر چگونگی تبدیل جوشانده کف خواب به جوشانده شناور یا جهنده رو نشون میده.

قسمت زیرین این نوشته و تصویر مربوط به آن با اندکی دخل و تصرف از سایت زیر اقتباس گردید:

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


1-در صورت نداشتن پانچ جوشانده (که به احتمال قوی همانند خودم شما نیز ندارید) از بریده آنتن های قدیمی رادیو و تلویزیون استفاده نمایید. از این آنتن ها در طول کمتر از 5 سانتی متر استفاده نمایید.

2-هنگام برش جوشانده دقت نمایید که همه جوشانده را نمیشود یک مرتبه سوراخ نمود. پس از برش مقدار کمی، مواد برش شده را از آنتن بیرون بیاورید. این کار از به هم پاشیدن طعمه و یا ترک خوردن آن جلوگیری میکند.

3-فوم های فشرده امروزه در رنگهای مختلف در بازار موجودند. نزدیکترین رنگ به رنگ جوشانده را انتخاب نمایید و پس از بریدن مقدار مناسبی از فوم، آن را به صورت پیچی در ناحیه برش شده جوشانده وارد نمایید. سپس قسمت های بیرون آمده فوم را با موکت بر ببرید. هر چه مقدار این فوم بیشتر باشد بهتر است چرا که از نفوذ آب و شل کردن جوشانده جلوگیری میکند.

4-با استفاده از سوزن جوشانده طعمه جدید را به مویی ریسه وصل نمایید. چنانچه سوزن جوشانده ندارید لازم است ذکر شود که قبلا در سایتهای دیگر فارسی زبان زحمت کشیده و نحوه ساخت آن را توضیح داده اند. برای کسب اطلاعات در این زمینه جستجوی فارسی بکنید.

منبع:http://naturehuman.blogfa.com