انجمن ماهیگیری ایران فیشینگ

نسخه‌ی کامل: چگونگی صید ماهی سوف با قلاب
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
منبع: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


برای بسیاری از ماهیگیران سوف با یک نوع خشنودی نوستالژیک همراه است چرا که اغلب اولین نوع ماهی است که یک تازه کار [در اروپا و آمریکا] می گیرد. [برای خودم آمور این حس را دارد.] سوف در رودخانه ها، استخرهای شنی، دریاچه ها، خلیج ها و کانالها یافت میشود. آنها در دسته های بزرگ شنا میکنند. سوفها ماهیانی همیشه گرسنه اند. صید یک سوف حتی کوچک هم روز یک ماهیگیر را مملو از شادی میکند.

اگر ماهیگیری را فقط به خاطر وقت گذرانی و لذت ماهیگیری انجام میدهید و قصد هزینه زیاد ندارید پس شما به دنبال سوف خواهید بود.

از لحاظ ظاهری اشتباه گرفتن سوف غیر ممکن است. سوف یک پیراهن راگبی با خطوط پررنگ به تن دارد. باله های لگنی و شکمی در زیر بدن دارای رنگ نارنجی مایل به سرخند. این باله ها شعله های رنگند! از دو باله پشتی یکی خاردار است. این خارها سمی نیستند اما در صورتی که ماهی را به صورت درست در دست نگیریم باعث بریدگیهایی در پوست میشوند. [بلایی که خودم تجربه کرده ام. روزی در شهرک ارس به قصد خرید سوف وارد مغازه شدم و با دست سوفها را زیر و رو کردم تا بزرگتر ها را انتخاب کنم. آنجا متوجه نشدم. بعد از دو سه ساعت دست راستم طوری بود که انگار بیشتر از 100 تا بریدگی ریز با تیغ ایجاد شده است. سوزش چند روزه آن بریدگیها را برای هیچ کسی آرزو نمیکنم.] همچنین تیغ های بی ضرر صافی روی پوشش آبشش ها وجود دارند. این تیغ های بی خطر روی بدن و فلس ها هم هستند. به طوری که هنگام برداشتن ماهی آن حس لغزندگی سایر ماهیها به شما دست نمیدهد.

سوفها چشمانی درشت دارند. این چشمهای بزرگ دلیلی بر شکارچی بودن سوف هستند و خاطر نشان میکنند که سوف میتواند در شرایط نور کم آب و همچنین آبهای تیره و گل آلود نیز تغذیه کند. هر ماهی سوف بالای یک کیلو را به عنوان ماهی نمونه و منحصربفرد می شناسیم. سوف بالای 2 کیلو جزو رویاهای ماهیگیرانی است که به شکار تخصصی سوف میپردازند. [مثل بالای 30 کیلو در کپور].

یک چوب ماهیگیری چند منظوره یا چوب کوتاه اسپینینگ بهترین چوب صید سوف برای یک ماهیگیر تازه کار است. برای کشیدن سوف به ساحل نخ بسیار مقاوم نیاز ندارید اما مقاومت نخ بیشتر به خاطر موانعی است که در محل های زندگی سوف بخصوص ماهیهای درشت تر وجود دارند. در هنگام استفاده از کرم خاکی به عنوان طعمه از قلابهای سایز 8، 10 یا 12 استفاده کنید. اما قلاب سوف باید بسیار تیز باشد.

متد قدیمی صید سوف استفاده از طعمه شناور کرم خاکی بزرگ است. به علت طبیعت شکارچی و اشتهای سیری ناپذیر سوف، این شیوه ماهیگیری هنوز هم محبوب و کار آمد است. ماگوتها، مکعبهایی از پنیر، نان، ذرت شیرین، و تکه هایی از گوشت هم در هنگام بکارگیری طعمه شناور به خوبی جواب خواهند داد. پنیر و گوشت طعمه هایی تقریبا سنگین هستند؛ از شناور بزرگتری استفاده نمایید. هنگام صید با کرم خاکی، در تکان اول به وارد آوردن ضربه اقدام نکنید چراکه شاید ماهی قسمت آزاد طعمه را میکشد. در اصل وارد آوردن ضربه برای سوف چندان معنی ندارد. او طعمه شما را خواهد بلعید.

سوفها ماهیانی غارتگر و همنوع خوارند. استفاده از یک ماش ماهی کوچک مرده یا تکه ای سوف سرخ شده نیز ماهیانی بزرگ را به چاک شما خواهد انداخت. از طعمه های کوچک روی قلابهای کوچک استفاده کنید. سوف طعمه بزرگ شما را خواهد ربود.

اسپینینگ برای صید سوف یکی از موثرترین روشها در آبهای راکد از قبیل استخرها و دریاچه های بزرگ است. از یک قاشقک ریز به این منظور استفاده کنید. در هنگام جمع کردن سرعت دور اسپول را هر از چند گاهی کم و زیاد کنید. شنای یک گول زنک با سرعتهای متفاوت حرکت یک ماهی کوچک مضطرب را شبیه سازی میکند و خوی تهاجمی یک سوف گرسنه را تحریک خواهد کرد. در چند متر آخر جمع کردن نا امید نشوید و سریع جمع نکنید. سوفها به طور دسته جمعی ماهیهای کوچک را تا مناطق کم عمق تعقیب میکنند تا در آبهای کم عمق گیر بیافتند و راه فرار نداشته باشند. در دریاچه ها و استخرها هر چه میتوانید قلابها را نزدیک مناطق دارای گیاهان و نیزارها بیندازید. در این محل است که سوفهای بزرگتر با آن پیراهنهای راه راهشان استتار کرده اند و در انتظارند.

اگر سوف گرفتید درنظر داشته باشید که دهان سوف استخوانی و محکم نیست. قلاب به راحتی میتواند دهان سوف را پاره کرده و منجر به فرار ماهی شود. خب! سوف درون چاک شماست؟ معطل نکنید. سریعا قلاب خود را دوباره به آب بیندازید. مطمئن باشید سوف های دیگر بسیاری آن دور و برند. این موضوع به دلیل خاصیت شکار دسته جمعی این نوع ماهی است.

منبع:http://naturehuman.blogfa.com