انجمن ماهیگیری ایران فیشینگ

نسخه‌ی کامل: طعمه کپور برای تابستان و زمستان
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
ساخت طعمه زمستانی (و تابستانی) کپور - رقیب طعمه های حرفه ای بازار

نوشته: Tim Richardson برگرفته از: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
به عنوان یک انسان، عطر و مزه سوپ مرغ تازه را به پروتئین کرم خاکی محلول در آب ترجیح میدهم. اما علیرغم این، میدانم که کپورها به طور طبیعی به کدامیک قویتر پاسخ میدهند. واقعا اینها را امتحان کرده ام! البته به خاطر بسپارید که تست مواد به صورت تنها و تک ماده ای اصلا صحیح نیست. امتحان مواد در طعمه های واقعی در ترکیب با سایر مواد یک تست درست است.

برای مثال، عمومی ترین آمینو اسید طبیعی، پرولین، به ایجاد طعمی در بسیاری از مواد کمک میکند که کپورها و ما انسانها به طور غریزی به آنها جذب میشویم و حواس ما در برابر آنها حساس است. [پرولین آمینو اسیدی است که در پروتئین های فیبرمانند غیر قابل حل شدنی به نام کلاژن موجود است. این پروتئین در تاندونهای عضلانی و زیر پوست موجود است.] اما بکار بردن پرولین خالص مکمل برای تحریک کپور به تغذیه، آشکار میسازد که کپورها نیاز دارند آن را به صورت بسیار اندک در ترکیب با سایر مواد تجربه نمایند تا تاثیرش به بیشترین حد ممکن برسد. به کاربردن این ماده در طعمه های مصنوعی زیاد جالب نخواهد بود هرچند در بعضی موارد مفید بوده است.

این موضوع حتی درباره بسیاری از مواد دیگر، بعنوان مثال استفاده از بتائین در جوشانده ها که یک یا دوگرم بتائین در ترکیب با پروتئین های محلول در آب به کار میرود، نیز صادق است. [بتائین نوعی آلکالوئید است که از چغندر قند استخراج شده و در داروسازی به کار میرود.] در مورد بسیاری از روغنها باید گفت که آنها باید در مقیاس چند میلی لیتر در هر کیلو از ماده اولیه به کار گرفته شوند. چرا که فقط چند قطره اضافی از این روغنها به تخریب و بی خاصیتی طعمه منجر میشود. و البته تمام این روغنها به این اندازه مراقبت از لحاظ حجم نیاز ندارند. رسیدن به یک نکته روشن مستلزم آزمایشها و تجربیات دست اول است. شما میتوانید برای امتحان مقدار زیادی از روغنهای ضروری را با هم در یک طعمه به کار گرفته و نتیجه را مشاهده کنید. این روغنها عبارتند از : روغن شاهدانه، روغن آفتاب گردان، روغن گندم، روغن زیتون، روغن انواع حبوبات، روغن سیر، و روغن نارگیل.

به خاطر بسپارید که استفاده از بوهای غلیظ سنتی (حتی اگر این بوها طبیعی یا شبه طبیعی نیز باشند) به هیچ وجه در مورد این ایده های طعمه سازی ضرورتی ندارد. چرا که ، همانگونه که خواهید دید، هر ماده معرفی شده در این مقاله خود دارای بو،طعم، وچاشنی ذاتی و طبیعی است. و هرکدام تاثیرات منحصر بفرد خودش را بر روی سیستم حواس کپور دارد. با وجود این ماهیگیران بسیاری وجود دارند که هنوز بر عادت استفاده از یک بوی بسیار تند و غلیظ پافشاری میکنند تا مگر حداقل این آسودگی خاطر را به خودشان تلقین کنند که به طعمه خود برچسب و نسبی منحصربفرد داده اند.

طعمه های طبیعی که به درستی طراحی شده باشند برای اثبات قدرت خود به چنین اتیکتهایی نیاز ندارند و در حقیقت چنین موادی یک کپور محتاط را با تشخیص این اتیکت برجسته به دوری از طعمه وادار میکند. در باره این موضوع کمی فکر کنید: قبل از اینکه طعم هایی مانند توت فرنگی، موز، اسکوپکس، آناناس، و فلفل به عرصه طعمه ها قدم بگذارند، چند سال ذرت و شاهدانه و گوشت به تنهایی با موفقیت برای صید کپور به کار گرفته میشدند؟
مقداری پنیر پیتزا یا پنیر گوسفندی [نه پاستوریزه] را کاملا رنده ریز نموده و با ماده آبکی مخلوط نمائید. چنین پنیرهایی از لحاظ پروتئین، آمینو اسید، و تمام مواد دیگر مانند شکل طبیعی مونو سدیمی مثل اسيد گلوتاميك‌، اسید بوتیریک [جوهر کره]، و نمکهای کانی بسیار غنی اند. اگر قبلا در مورد بو و طعم مخصوص پنیر گوسفندی سوالاتی داشتید اکنون این سوالات جواب داده شد. اگر مقداری گوجه فرنگی خشک را نیز به این مخلوط اضافه نمایید به این معنی خواهد بود که شما با استفاده از یک ماده بیواکتیو طعم طعمه را بهبود بخشیده اید. این مواد بیواکتیو کپور را به طور غریزی به خوردن ترغیب میکند و علاوه بر این مزه حاصل از اسيد گلوتاميك‌ را بیشتر و بهتر منتشر میکند. [ بیواکتیو ترکیبی است که دارای خاصیتهای یک ارگانیسم زنده است و میتواند یک موجود زنده را تحت تاثیر قرار دهد.]

اکنون ظرف بزرگی از مایه خمیر آماده کنید و آن را با ماده آبکی قبلی خوب بهم بزنید. با افزودن مواد قبلی و این مایه خمیر، رفته رفته این ماده آبکی غلیظ تر میشود. اکنون نصف همان ظرف بزرگ ملاس تیره چغدر قند یا دوشاب انگور اضافه نمایید. ملاس چغندر قند دارای مزیتی نسبت به دوشاب است. علاوه بر مواد مشترک بتائین، ویتامینها، ومواد کانی این ماده دارای عناصر کمیابی نیز است که برای کپور از ارزش غذای بسیار بالایی برخوردارند. سیر له شده که حالت مایع دارد نیز افزودنی خوبی است. اما بوته های تازه سیر، ادویه جات، میوه ها،و سبزیجات واقعا حاوی مواد بیو اکتیو غیر قابل وصفی هستند. من از دانه های کنجد روغنی هم استفاده میکنم. همچنین میتوانید از انواع افشره های توتها، انبه، آناناس، موز، یا توت فرنگی استفاده نمائید. همچنین میتوانید از انواع آب میوه های طبیعی نیز بهره ببرید. مقدار بسیار کمی الکل سفید نیز به خاصیت طعمه شما خواهد افزود. اکنون ظرف شما پر از موادی است که یکجا بوی زننده ای از خود بیرون میدهند. ماده ای که هرگز آن را تجربه نکرده اید. حالا محتویات این ظرف را با چنگال یا همزن برقی کاملا بهم بزنید. در مورد هر دسته از مواد بالا که با هم لیست شده اند فقط یکی را به کار ببرید.

اکنون به این مواد به نسبت مساوی تخم مرغ اضافه نموده و دوباره بهم بزنید. حتما میپرسید چه زمانی از دست این آش عجیب راحت خواهید شد. وقت این کار رسیده است. اکنون مقدار زیادی آرد ساده گندم آماده کنید. آرد را در ظرفی بریزید و به دلخواه خاکه قند[نه شکر] به آن اضافه نمایید. به این مخلوط خشک مقدار کمی آرد ذرت، سرلاک ، و آرد سویا نیز اضافه نمایید. بقیه کار را خودتان میدانید. مخلوط خشک را با ماده آبکی بهم بزنید و منتظر اثر کردن مخمر بر آرد شوید. وقتی خمیر یکدستی حاصل شد که به دست نچسبد آماده جوشاندن طعمه شوید و ...