انجمن ماهیگیری ایران فیشینگ

نسخه‌ی کامل: طعمه های خانگی کپور و اسبله
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
نوشته: Tim Richardson بر گرفته از: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


ساختن طعمه های سرّی خودتان برای کپور و اسپله کاری جالب و هیجان آور خواهد بود و علاوه بر این به بهبود صید شما منجر خواهد شد. بیشتر ماهیگیران برای ساختن طعمه های خودشان مقاومت منفی نشان میدهند. متاسفانه، آنها قبل از اینکه شروع به این کار بکنند از تلاش صرفنظر میکنند. این ترس از ساختن طعمه به این دلیل است که به آنان اینگونه تلقین شده است که این امر کاری پیجیده است و این کار مخصوص ماهیگیران حرفه ای است.

در حقیقت وقتی شما طعمه خانگی را خودتان بسازید قطعا در مقایسه با ماهیگیران هم تجربه خودتان ماهیان بیشتری صید خواهید کرد. با این اقدام شما چیزهای بیشتری یاد خواهید گرفت چراکه به تجربه اندوزی شخصی روی خواهید آورد و به زودی شما هم یک حرفه ای خواهید شد.

ماهیگیر بی جرات محکوم است در تمام عمر صیدهای خارق العاده ای را از دست بدهد و از تجربه قله های بلند ماهیگیری محروم بماند چون سرسختانه به طعمه های آماده بازاری که قبلا با آن ماهی گرفته اند می چسبند. آنها از درک این نکته بزرگ عاجزند که یک طعمه خانگی یعنی یک طعمه جدید. طعمه ای که ماهیها تجربه ای از آن ندارند. آنها لذت زیبای صید و رضایت از این صید به وسیله طعمه ساخته خودشان را نیز احساس نمیکنند. شاید آن ماهی بزرگترین رکورد عمرشان باشد.اختلاط و ساختن طعمه های خمیری خشک و جوشانده ها:

(برای ماهیگیران با تجربه تر نیز اطلاعات بسیار مفیدی در این نوشته وجود دارد پس حوصله کنید.)

برای آسان کردن مسایل برای همه افراد اجازه بدهید کار را با استفاده از یک مقیاس استاندارد شروع کنیم. اغلب آسانترین روش این است که ترکیبی از آردها، بلغورها، و مواد آسیاب شده را در دسترس داشته باشیم که به عنوان مواد پودر شناخته میشوند. به این مواد آب یا تخم مرغ اضافه میکنند و از آن طعمه خمیری یا جوشانده میسازند. طعمه های جوشیده شده اغلب گلوله های خمیری گرد و خشک شده هستند که دارای تخم مرغ نیز باشند. وقتی این طعمه ها برای جوشانده شدن به مدت یک یا دو دقیقه در آب انداخته شوند در اطراف هر گلوله پوسته محکم و مقاومی به وجود می آید که به دوام بیشتر طعمه روی قلاب یا ریسه معروف و تخصصی مویی کمک میکند. این ریسه حلقه کوتاهی از نخ است که (به احتمال زیاد به اندازه نصف اینچ) به قلابتان آویزان است. طعمه جوشانده با استفاده از سوزن طعمه زنی روی این ریسه لغزانده میشود. از بیرون لغزیدن این طعمه به وسیله یک پلاستیک شیاردار یا ماده لاستیکی جلوگیری میشود. چنین طعمه ای میتواند در صورت نیاز حتی 24 ساعت روی این ریسه دوام بیاورد.

یک نمونه نوعی از مواد مخلوط و خشک طعمه به اندازه یک پوند یا 16 اونس [تقریبا نیم کیلو] است. شما میتوانید طعمه را با استفاده یک اونس [30 گرم] از هر ماده طراحی کنید. یادداشت برداری از از مقادیر و نوع هر ماده که در مخلوط اولیه طعمه به کار میبرید بسیار ضروری است. و همچنین یادداشت مقادیر مایع به کار رفته مانند بو دهنده ها و تخم مرغ نیز شما را از دردسرهای آتی نجات خواهد داد. ثبت جزئیات مقادیر و مراحل شما را بسیار راحت خواهد کرد.

یک نمونه از مواد پایه طعمه برای تازه کارها که بسیار موثر هم است:

*180 گرم پودر غذای ماهی

*150 گرم دانه سویای آسیاب شده (یا آرد سویا)

*150 گرم بلغور گندم یا برنج آسیاب شده

کار را با ریختن این مواد داخل یک کیسه پلاستیکی مقاوم شروع کنید. مقداری داخل این کیسه بدمید تا حالت کروی پیدا کند و سپس قسمت باز آن را محکم و امن بگیرید. کیسه را انقدر تکان دهید که محتویات آن کاملا با هم مخلوط شده و رنگ یکنواختی به خود گیرند. اگر مقدار موادتان را دو یا سه برابر در نظر بگیرید میتوانید بعد از اختلاط کامل آن را تقسیم نموده و برای استفاده های بعدی در کیسه پلاستیکی مقاوم در برابر رطوبت نگهداری کنید.

مخلوط کردن و جوشاندن طعمه:

نیم کیلو از مخلوط پایه را در ظرف بزرگی بریزید و تعداد 4 تا 6 تخم مرغ را در ظرف دیگری بشکنید. مواد مایع را به تخم مرغها اضافه نمایید. شاید بعضی از این مواد به اندازه گیری دقیق با سرنگ بدون سوزن نیاز داشته باشند.

موادی افزودنی در این مرحله میتوانند شامل شیرین کننده ها، ملاس مایع، روغن شیرین سیر، اجزای آمینو اسیدی مایع، بتائین مایع، بوها، عسل و عصاره انیسون باشد. [عصاره انیسون یا همان بادیان رومی را میتوانید با نام عرق زنیان در همه مغازه های فروشنده عرقیات گیاهی پیدا کنید. این عرق برای انسان بسیار مفید بوده و ضد نفخ معده، ضدترشی معده، ضد عفونت، ضد انگل، بادشکن، ضد ورم معده، هضم کننده غذا، ضد سکسکه، و درمان کننده چاقی است.]

این مواد مایع را تا زمانی که غلظت و رنگ یکنواختی پیدا کند بهم بزنید. شخصا اگر قرار باشد بدون طعمه پاشی و بدون طعمه آزاد به صید با طعمه هایم اقدام کنم مقداری بوی دارای اساس الکل نیز به مواد مایع اضافه میکنم.

پودرهای خشک را به صورت کم در هر بار به محلول مایع تا زمانی اضافه نمایید که خمیری قابل شکل دهی بدست آید. یک کار مکمل نیز میتواند انجام گیرد به این صورت که خمیر بدست آمده را به مدت 2 تا 3 ساعت در یک کیسه پلاستیکی در بسته نگهداری نمایید. این عمل به مواد مایع خمیر اجازه میدهد تا در کوچکترین مواد قابل انحلال نفوذ کنند و به این طریق با به حداکثر رساندن قابلیت انحلال و جذب آب توسط اجزای طعمه، عملکرد آن را بهبود میبخشد.

برای خارج نمودن هوا از داخل خمیر آن را لوله مانند نمایید. برای تهیه طعمه راههای زیادی وجود دارند. میتوانید خمیر لوله شده را روی سطحی صاف پهن نموده و به تکه های مکعب به اندازه دلخواه ببرید. یا روش معمول این کار را در پیش گیرید به این منوال که توپهای کوچک به قطر 10 تا 18 میلیمتر از خمیر بسازید. اگر خمیرتان چسبنده است و گلوله کردن مشکل است، کف دستانتان را به روغن زیتون آغشته نمایید. راههای متنوع دیگری برای این مرحله وجود دارند که میتوانید بهره ببرید.

من همیشه تلاش کرده ام طعمه هایم با طعمه های منظم و یک اندازه تجاری که مورد استفاده اکثریت ماهیگیران است متفاوت باشند. به خاطر بسپارید که ما پیوسته کپورها را برای احساس خطر آموزش میدهیم و معرفی طعمه هایی با اشکالی که حس امنیت بیشتری القا نمایند مفید خواهد بود؛ حداقل تا زمان صید و رها شدن این تضمین وجود دارد. برای ایجاد این تفاوت خمیر را با استفاده از دستگاه سس به لوله هایی با قطر مختلف در می آورم و همان لوله ها را می جوشانم و سپس آنها را به استوانه هایی با ارتفاع مختلف میبرم.

ظرف بزرگی پر از آب را روی اجاق بگذارید و منتظر جوشیدن آن شوید. (در اینجا من دوست دارم هنگام جوشیدن به آب عسل، شیره قند، ملاس و عصاره شیرین بیان اضافه کنم. این کار علاوه بر شیرین تر کردن طعمه، باعث سفتی بیشتر رویه جوشانده میشود. رویه سفت جوشانده باعث مقاومت بیشتر و نگه داشتن مواد بیشتر در هنگام خیساندن آنها میشود.) تعدادی از طعمه هایتان را داخل یک الک بگذارید و آن را به طور متوسط به اندازه 90 ثانیه در داخل آب جوش بجوشانید. هر چه این زمان کمتر باشد بهتر است چراکه ارزش غذایی طعمه را بیشتر حفظ میکند. و به یاد داشته باشید که طعمه هایی که اساس الکلی دارند با هر ثانیه جوشاندن مواد اصلی خود را از دست میدهند. پروتئین های شیری باید حداقل زمان جوشاندن را داشته باشند. این مواد در صورت دریافت حرارت بیشتر و طولانیتر بیشتر آمینواسیدهای مفید و مغذی را از دست خواهند داد. هر چه اندازه طعمه کوچکتر باشد زمان مورد نیاز هم کمتر خواهد بود. به هر حال هر کاری که دوست دارید بکنید اما به محض شناور شدن طعمه ها را از آب در بیاورید.

طعمه ها را روی پارچه خشک روی یک سطح چوبی قرار دهید تا خشک شوند. در حین خشک شدن هر از چند گاهی آنها را جابجا کنید تا سطوح زیرین نیز خشک شوند. در هوای گرم اتاق مدت این خشک شدن را از چند ساعت تا 3 روز، بسته به نوع طعمه ای که میخواهید، در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که طعمه هایتان هر چه خشک تر و سفت تر می شوند بوها و بخارهای اطراف را به خود جذب میکنند. بنابراین مطمئن شوید که طعمه هایتان در جایی عاری از مواد شیمیایی، رنگ، مواد شوینده و نظیر اینها خشک شوند تا مبادا به مواد مورد نفرت ماهی آغشته نشوند.

برای نگهداری مقدار طعمه لازم برای یک جلسه ماهیگیری را درون کیسه فریزر بریزید و تاریخ ساخت و شماره پرونده مواد را هم به وضوح رویش بنویسید. در این موقع من افزودن 30 تا 60 میلی لیتر جذب کننده های طبیعی و آمینو اسیدها به طعمه ها را ترجیح میدهم. برای زمستان، از بوها و مواد غلیظی مانند Tutti Fruitti و Scopex و Megaspice استفاده نمایید. پس از افزودن این مواد کیسه را تکان دهید تا مواد به طور یکنواخت پخش شوند. نفوذ این مواد به داخل طعمه در طی مراحل ذوب شدن اثری اعجاز وار خواهد داشت.

منبع:http://naturehuman.blogfa.com