انجمن ماهیگیری ایران فیشینگ

نسخه‌ی کامل: صید کپور در بسترهای گل و لجن
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
ریسه Chod برای صید کپور در بستر گل و لای و لجن
[این ریسه همانطور که خواهید دید برای صید کپور در بستر لجن بکار میرود؛ جایی که وزنه طعمه را نیز با خود به داخل گل و لای خواهد کشید. برای پی بردن به بافت بستر محل صید روشهایی وجود دارند که پس از استفاده از آنها و کشف بستری از گل و لای باید از ریسه مناسب این نوع بستر استفاده شود. همانطور که در پست مربوط به ریسه مویی اشاره شد، ریسه مویی اساس همه ریسه های مدرن صید کپور است. البته نواده قرن بیست و یکمی این ریسه به نام D-Rig تغییری یافت تا ماهیگیر بتواند طعمه را به طور کاملا آزاد در پشت قلاب به کار گیرد.

در ریسه Chod که توسط Frank Warrick ابداع گردید، مویی قلاب به شکل D-Rig بسته میشود. بنابراین به ناچار ابتدا طرز ساختن D-Rig و سپس ریسه Chod در این پست خواهد آمد. معنی کلمه Chod را خیلی جستجو نمودم که نتیجه زیاد دلچسبی در بر نداشت. تنها از ویکیپدیا چنین تعریفی بدست آوردم که زیاد غیر منطقی هم بنظر نمیرسد: تمرین و نظم پیشرفته روحی ناشی از تلاقی دو جریان. کلمه confluences به معنی محل اتصال دو رود یا جریان آب به همدیگر نیز به کار میرود. اغلب محل تلاقی آبها، بخصوص آب رودها با دریاچه ها، محل گل و لجن است. احتمال اشتباه بنده نیز هست. اگر دوستان معنی صحیح تری برای این کلمه میدانند بنده را نیز مطلع سازند.]

مقاله برگرفته از: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


D-Rig روشی عالی برای ارایه یک طعمه است که با آزادی تمام حرکت میکند. اغلب در ریسه Chod که برای صید در لجن و علفزار عمیق مناسب است به کار میرود. در این روش به جای مویی، طعمه بیشتر روی یک حلقه کاملا آزاد قرار میگیرد. این حلقه روی یک تکه نخ به شکل D به آزادی حرکت میکند. [دلیل نامگذاری این ریسه] ریسه را با گره آشنای Knotless Knot [گره بدون گره] آغاز کنید؛ فقط حلقه انتهای نخ را فراموش کنید. این ریسه با یک نخ فلوروکربن بهترین کارآیی را دارد.

[عکس: riseh_chod.JPG]
هنگام بستن "گره بدون گره" فقط 2 سانتی متر از نخ را برای درست کردن D باقی بگذارید. [همان مویی در ریسه مویی که بعدا از آن D ساخته میشود.]
[عکس: riseh_chod1.JPG]
گام بعدی درست نمودن D است. حلقه کوچکی را به نخی که در سایر اوقات مویی است وارد نمایید.
[عکس: riseh_chod2.JPG]
سپس قسمت آزاد نخ را از چشم قلاب رد کنید تا شکل D به دست آید.
[عکس: riseh_chod3.JPG]
زمانی که اندازه حلقه D به حد دلخواه [مطابق شکل] رسید، با دستی نخ را محکم گرفته و با دست دیگر با استفاده از یک فندک و با دقت آنقدر قسمت آزاد نخ را حرارت دهید تا در چشم قلاب گرهی ایجاد شده و حلقه بر نگردد.
[عکس: riseh_chod4.JPG]
اکنون میتوانید طعمه را، که غالبا جوشانده شناور یا جهنده است، به روی حلقه سوار نمایید. [برای اینکار روشهای متنوعی وجود دارند.] اکنون طعمه آزاد است که در کل طول حلقه D حرکت نموده و جنبشی طبیعی از خود به نمایش بگذارد.
[عکس: riseh_chod5.JPG]
میتوانید این ریسه را به طرز دلخواه، با هرزگرد یا گیره به نخ اصلی متصل کنید.

مقاله برگرفته از: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

هنگام صید در لجن، استفاده از ریسه ای که در گل  دفن نشود ضروری است. و بهترین ریسه برای این مکانها ریسه Chod است.
این نوع ریسه به طور مخصوص برای این نوع صید طراحی گردیده است. این ریسه موفقیت خود را به اثبات رسانده و اخیرا کپورهای بزرگ بسیاری را صید نموده است. این ریسه باید با طعمه هایی به کار رود که دارای شناوری زیاد باشند. در این صورت این ریسه بسیار عالی عمل خواهد کرد.
این ریسه بر این اساس کار میکند که اتصال قلاب بتواند در طول لیدر دارای هسته سربی آزادانه حرکت نماید و بنابراین اصلا مهم نیست که وزنه چقدر در لجن فرو برود. طعمه در هر حالتی روی گل و لای قرار خواهد گرفت.
در این ریسه از نخ با هسته سربی به عنوان لیدر استفاده میشود و همچنین برای نیمه ثابت کردن ریسه برای پرتاب از دو عدد مهره لاستیکی سفت استفاده میگردد. کسانی که نمیخواهند ریسه درست کنند، برای خرید این ریسه به فروشگاهها مراجعه نمایند.

امنیت ماهی در این ریسه در نظر گرفته شده است. مهره های لاستیکی برای نیمه ثابت بودن ریسه اند و تحت فشار به راحتی اتصال قلاب را از لیدر آزاد کرده و به سوی نخ اصلی روانه میکنند.

A) از یک سرب سبک دارای هرزگرد استفاده کنید. 30 گرم کافی است. سرب را تا حد ممکن سبک در نظر بگیرید. نه برای دفن نشدن. بلکه به این خاطر که در هنگام مبارزه با ماهی مهره لاستیکی پایینی به اتصال قلاب اجازه خواهد داد به سوی سرب حرکت کند. سرب سنگین  محلی برای اتکای ماهی شده و آن را فراری خواهد داد. پوششی بر روی هرزگرد وزنه به کار ببرید.

B) این قسمت یک لیدر با هسته سربی است. هسته سربی وزن کم وزنه را جبران نموده و به ته نشین شدن ریسه در آب کمک میکند. طول آن را 90 تا 120 سانتی متر در نظر بگیرید.

C) اگر میخواهید ریسه را ثابت کنید بین وزنه و هرزگرد اتصال قلاب مهره لاستیکی محکمی قرار دهید. البته این یک انتخاب کاملا شخصی است. فقط مهره لاستیکی به منظور مهار موقت اتصال قلاب باید نیمه ثابت باشد.

D) هرزگردی با شماره 11 یا 12. باید وزن کافی برای لنگر نمودن و مهارطعمه  شناور داشته باشد.

E) مهره مهار بالایی. در لجنهای عمیق از سرب 60 سانتی متر فاصله داشته باشد. اما در لجنهای کم عمق این فاصله باید کمتر باشد.

F) نخ اتصال  سفت قلاب به طول 2 تا 4 اینچ. نخی با نقطه پارگی 7 تا 9 کیلو مناسب است. [در مقاله بالا نخهای فلوروکربن را توصیه می نمود.]

G) چشم قلاب باید به بیرون خم شود و مویی آن باید ریسه D با گره بدون گره به دور قلاب باشد. این ریسه با قلاب بزرگ به خوبی کار میکند حتی اگر از جوشانده شناور به قطر 14 یا 16 میلی متر استفاده کنیم. طعمه مناسب برای این کار جوشانده شناور 14 تا 16 میلیمتری دارای شناوری بالاست.
[عکس: riseh_chod6.JPG]
naturehuman.blogfa.com