انجمن ماهیگیری ایران فیشینگ

نسخه‌ی کامل: معیار انتخاب چوب ماهیگیری برای کپور
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
وقتی دنبال مطلبی برای لوازم ماهیگیری به طور عام و چوب ماهیگیری به طور خاص هستید با مسایل جالبی روبرو میشوید. چون لوازم ماهیگیری چیزی است که توسط شرکتها تولید می شود و هر کدام سعی می کنند بهترین ماهیگیران را جهت تبلیغ لوازمشان به کار گیرند، گاه مطالب موجود گمراه کننده نیز می شود. فقط تعداد کمی ماهیگیر معروف هستند که نه از طریق تبلیغات که از طریق نویسندگی امرار معاش می کنند؛ و منطقی است که چنین کسانی هم اطلاعات را به راحتی یا بهتر است بگویم رایگان در اختیار دیگران نگذارند.از طرفی ماهیگیران غیر حرفه ای و تازه کار اغلب فریب تبلیغات را می خورند و در خریدهایشان نه تنها نیازهای خود را در نظر نمی گیرند بلکه به زرق و برق، ظواهر، و مارک ابزارشان بیشتر توجه میکنند. این تازه کارها خطرناکترند چرا که تلاش دارند چیزی را که چند ساعت پیش از مبلغ فلان کارخانه سازنده شنیده اند به عنوان اصل علمی به دیگران بقبولانند.

برای یک مقاله مفید درباره چوب ماهیگیری دربیشتر سایتهای معتبر جستجو نمودم. چندین مقاله پیدا کردم که اکثرا شبیه هم هستند و از نوشته ای کوتاه تشکیل یافته اند. از دو تن از ماهیگیران بنام دنیا سوال کردم. از طرف یکی از این ماهیگیران جوابی طولانی آمد که همه اش در حوصله این پست نمی گنجد. چند سطری در پایان توصیه کرده بود که به نظر بنده بهترین راهنمایی برای یک تازه کار برای خرید چوب ماهیگیری است. این چند سطر را در پایان این نوشتار خواهم آورد.

مطلبی که قصد دارم در اینجا بیان کنم به نوعی قبلا در بعضی سایتهای کشورمان نیز آورده شده اند ولی گاه بعضی از این نوشته ها چنان ادبیات غامض و پیچیده ای داشته اند که فهمش حداقل برای بنده بسیار دشوار بوده است. این نوشته ترجمه مطلب بخصوصی نیست.

وقتی برای خرید چوب ماهیگیری اقدام میکنیم باید اطمینان حاصل کنیم که چوب مورد نظرمان قابلیتهای یک چوب کپور را داراست. در انتخاب چوب باید به سه فاکتور اساسی دقت نمود.

اول: این چوبها باید دارای تست خمش (TC) حداقل دو و نیم پوندی باشند. حالا این عدد چه معنایی دارد؟ TC چوب ماهیگیری به این معنی است که وزن عدد مربوطه را اگر از طریق نخ یا به نوک چوب ماهیگیری در حالت باز آویزان کنیم چوب را به حالت 90 درجه خم کند. اینکه چوب از چه قسمتی خم خواهد شد مطلبی است که در قسمت سوم بررسی خواهیم کرد. در اینجا وزن مربوطه چوب را از هر جا خم کند مهم نیست. فقط بدانیم وزن نوشته شده روی چوب برای درآوردن آن به حالت 90 درجه کافی است. عدد دوونیم برای صید در فواصل نزدیک یا متوسط عدد مناسبی است. اما اگر پرتابهای بلند نیز خواهیم داشت این عدد را به سه پوند ارتقا دهیم. به شکل زیر دقت کنید. این شکل نحوه اندازه گیری TC چوب را بیان میکند نه Action آن را. در حقیقت سه چوب با Action های مختلف دارای TC یکسانی هستند و هر سه بوسیله دو پوند وزن به حالت ۹۰ درجه در می آیند.

قسمت دوم معادله استحکام چوب ماهیگیری عبارت است از استحکام نخی که میتوان با چوب مربوطه به کار گرفت. کاتالوگهای چوبها این اطلاعات را داراست. چوبی را انتخاب کنید که با نخ به تست 10 کیلوگرم سازگار باشد. در این صورت می دانید که می توانید به مبارزه یک ماهی با دو برابر این وزن بروید. اگر کاتالوگ چوب این اطلاعات مربوط به نخ را نداشت به طریق زیر عمل کنید. وزن مربوط به TC چوب را، که روی چوب نوشته میشود، در 10 ضرب نمایید. این عدد تست نخ قابل استفاده را به شما میدهد. مثلا چوبی با TC به مقدار دوونیم پوند (1135 گرم) داریم. ضرب عدد 1135 در 10 نخی با تست تقریبی 11 کیلوگرم را به ما پیشنهاد میکند.

سرانجام به قسمت سوم این معادله سه مجهولی می رسیم که خود از سه مولفه تشکیل میشود. باید درباره محل خمیدگی یا Action چوب نیز اطلاعاتی بر اساس نیازهایتان داشته باشید. در این قسمت سه شیوه ابتدایی وجود دارند. نوع اول چوبها از این لحاظ آنهایی هستند که خمیدگی آنها در تمام طول چوب اتفاق می افتد. این چوبها انعطاف بیشتری دارند و در هنگام مبارزه با ماهیهای بزرگتر حاشیه امنیتی خوبی برای ماهیگیر ایجاد میکنند. حرکتهای سریع و انفجاری ماهی به وسیله این نوع چوبها بهتر مهار میشوند و پارگی نخ در این نوع چوبها به حداقل میرسد.

نوع دیگر خمیدگی چوب در یک سوم پایینی چوب اتفاق می افتد. اصطلاحا میگویند این چوبها Action متوسط دارند. با قدرتی که در یک سوم پایینی چوب وجود دارد این چوبها مبارزه لذت بخشی را به ماهیگیر ارزانی میدارند. پرتاب دور این چوبها در مقایسه با نوع اول بهتر است. این چوبها متنوع ترین چوبها هستند و به علت تناسب برای موقعیتهای مختلف صید کپور، توسط بسیاری از ماهیگیران مورد استفاده قرار میگیرند.

نوع آخر از لحاظ این نوع طبقه بندی چوبهایی هستند که دارای خمیدگی در نوک چوب هستند و به اصطلاح گفته میشود که این چوبها دارای عکس العمل (Action) سریع هستند. برای صید در شرایطی که نوک زدن ماهی آرام است مناسبند. کوچکترین ضربه های ماهی در حین مبارزه را به دستان شما منتقل میکنند. نقطه ضعف این چوبها در این است که اگر ماهی بزرگ بوده و استارت ناگهانی انجام دهد خطر فرار ماهی بیشتر است.

طول چوبهای مناسب برای کپور از 3 متر تا 4 متر متفاوتند. بهترین حالت آن چوبی با طول سه متر و شصت سانتی متر است. البته به محل ماهیگیری هم بستگی دارد. مثلا اگر در کنار رود ارس و در میان جنگلهای آن ماهی میگیرید بهتر است از چوب کوتاهتر استفاده نمایید. چوبهای کپور دو یا سه تکه هستند. اکثر ماهیگیران معروف چوبهای دو تکه را به سه تکه ترجیح میدهند البته به شرطی که در ماشینتان جایی برای این چوبها داشته باشید.

و اما نقل قولی که وعده شده بود:

"اکثر چوبهای کپورگیری از لوله هایی با جنس ترکیبی از الیاف کربن و شیشه درست میشوند که استخوان بندی این الیاف نوعی رزین است. هر چه مقدار کربن چوب بیشتر باشد قیمتش نیز افزایش می یابد. این افزایش کربن همچنین باعث سفت تر شدن و در نتیجه کاهش قطر چوب میگردد. چوبهای ارزانتری وجود دارند که به همین فرمول اما با نسبت الیاف شیشه بیشتر ساخته میشوند و در مقایسه با سایر چوبها کربن آنها ناچیز است. این چوبها به نام کامپوزیت [ترکیبی] معروفند. این نوع چوبها به سفتی چوبهای کربنی نیستند. دارای اندازه چوب و حتی قطر بزرگترند. اما من این چوبها را برای یک تازه کار بهتر از چوبهای گران قیمتی میدانم که شاید بعد از یک یا دو جلسه در گوشه ای از پارکینگ خاک بخورند. و البته که انعطاف بیشتر این چوبها نیز خود امتیازی برای بهتر بازی کردن با ماهی است."

منابع:

مقاله: Ronald Thomas برگرفته از: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


مقاله: Arthur Coldwell برگرفته از: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


مقاله: Roy A. Jones برگرفته از: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


مقالات سایتهای: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.